- Cupplement werd eind vorig jaar opgericht door vrienden Florian Fermin en Stefan Wateler (beiden 26).
- De koffiecapsules van het bedrijf bevatten naast fairtrade biologische koffie ook vitamines en superfoods.
- De ondernemers pitchten hun concept succesvol bij Dragons’ Den: investeerder Pieter Schoen bood hen 300.000 euro tegen 30 procent van de aandelen. Dat zien Fermin en Watelaar in principe wel zitten.
Iedere koffiedrinker kent het: de energieboost die een kop koffie je geeft verdwijnt vaak sneller dan je zou willen. Dus neem je er nog maar een, en nog een, en…
Jonge ondernemers Florian Fermin en Stefan Wateler denken de oplossing voor die energiedips te hebben gevonden: onder de naam Cupplement verkopen zij capsules voor je nespressomachine waar niet alleen fairtrade koffie in zit, maar ook vitamines en superfoods.
“De vitamines B1, B2 en B12 in de koffieblend leveren een belangrijke bijdrage aan je energiemetabolisme”, vertelt Fermin. “En guaranapoeder en MCT-olie zorgen ervoor dat de cafeïne langzamer wordt opgenomen door je lichaam.”
De net afgestudeerde vrienden zijn nu drie maanden ‘live’ met hun product en de verkoop gaat goed. Vooral sinds het duo vorige week te zien was bij het televisieprogramma Dragons’ Den (waarover later meer), loopt het storm in hun webshop.
Aan Business Insider vertelt Florian Fermin meer over Cupplement; over het ontstaan van het idee, het opbouwen van het merk en de toekomstplannen.
Hoe komen twee pas afgestudeerde vrienden op het idee samen een koffiemerk te beginnen?
Fermin: "Toen we nog studeerden gingen er vlak voordat we tentamens hadden altijd liters koffie en energiedrank doorheen om scherp te blijven, maar daar kregen we ook enorme energiedips van."
"We hadden al wel gehoord van bulletproof coffee – een trend uit de Verenigde Staten waarbij je vet, bijvoorbeeld boter of kokosolie, aan je koffie toevoegt met het idee dat je lichaam de cafeïne dan niet in één keer opneemt. Dat zijn we toen zelf ook gaan doen maar dat bleek toch best veel gedoe."
"Toen we op zoek gingen naar koffiecapsules waar dat vet al aan toe was gevoegd bleek dat nog niet op de Nederlandse markt verkrijgbaar te zijn. Zo werd het idee voor Cupplement geboren.
"Tijdens het experimenteren op onze studentenkamers met het vullen van de cupjes met koffie en MCT-olie (dat uit kokosolie komt) bedachten we dat we net zo goed nog andere gezonde toevoegingen aan de koffie konden toevoegen. Zo kwamen we uit op de verschillende B-vitamines en guarana, wat een effect heeft op je energiemetabolisme.”
De koffiemarkt is al erg vol, is er wel ruimte nog voor jullie product?
"Wij denken van wel. Er zijn inderdaad veel koffiemerken, in de retail en ook steeds meer online. Maar wat wij doen – het toevoegen van gezonde ingrediënten aan de koffieblend – bestaat hier nog niet."
"Het grappige is dat onze doelgroep ons ook heeft verrast. We hadden verwacht vooral jonge mannen aan te spreken die actief met hun gezondheid bezig zijn – misschien omdat we dat zelf ook zijn, haha – maar we zien ook veel vrouwen op onze website."
"Onze cupjes kunnen echt helpen om je koffiegebruik terug te brengen naar maximaal twee kopjes per dag. Dat adviseren we onze gebruikers ook. Meer is echt niet nodig. En als het goed is, heb je daar met onze koffie ook geen behoefte meer aan."
"Het drinken van onze koffie is ook een makkelijke manier om met je gezondheid bezig te zijn. In de toekomst willen we naast de energy & focus blend ook andere blends toevoegen met verschillende positieve gezondheidseffecten. We denken bijvoorbeeld aan blends om je weerstand mee te boosten of sneller te herstellen na het sporten, maar ook aan decafé met melatonine om beter in slaap te komen.”
Gezondheid is dus een belangrijke pijler voor jullie. Hoe zit dat met duurzaamheid?
“Wij vinden het eigenlijk niet meer dan logisch dat je zo duurzaam mogelijk onderneemt. De koffie die we gebruiken wordt bijvoorbeeld fairtrade en biologisch geproduceerd, de capsules zijn gemaakt van houtpulp waardoor ze bij het gft-afval kunnen en onze verpakkingen zijn van goed karton."
"We kunnen zeker nog wel stappen maken als het om duurzaamheid gaat, bijvoorbeeld qua inkoop. Veel van onze ingrediënten komen nu nog van ver. Als startup moet je daar keuzes in maken. Zodra we opschalen, zullen we zeker op zoek gaan naar duurzamere alternatieven.”
Jullie verkopen vooralsnog alleen via jullie eigen webshop. Blijft dat zo?
“We zijn op zoek naar retailpartners. Aanvankelijk zagen we onszelf vooral als een online merk, maar daar zijn we in de maanden dat we nu bezig zijn toch anders over gaan denken."
"Als ik eerlijk ben, vonden we supermarkten in eerste instantie een ouderwets verkoopkanaal. Maar om dit concept te laten werken heb je schaal nodig. In Nederland wordt iets van 97 procent van de koffie nog in winkels verkocht, dus als je daar maar een klein percentage van pakt is dat altijd nog meer dan als je een van de grootste online spelers wordt in deze markt."
"We zullen natuurlijk blijven verkopen via onze webshop – we zijn ook een abonnementsmodel aan het ontwikkelen – maar we richten ons dus ook op samenwerkingen met supermarkten, waarbij we in eerste instantie denken aan kleinere partijen. Bij ketens zoals Marqt, Stach en Ekoplaza doet onze doelgroep boodschappen en kunnen we kijken of ons concept ook aanslaat in het winkelschap.”
De investeerders bij Dragons' Den zagen eveneens potentie in jullie product.
"Ja. Meedoen aan dat programma was spannend en leerzaam. Gelukkig reageerden de dragons positief en begonnen ze zelfs tegen elkaar op te bieden. Uiteindelijk hebben we gekozen voor het aanbod van Pieter Schoen: 300.000 euro tegen 30 procent van de aandelen."
"We zitten nu in de voorbereidende fase, het boekenonderzoek loopt nog. Omdat we pas net zijn opgericht, hadden we nog niet alles op papier staan maar we hebben mensen uit ons netwerk ingeschakeld om ons te helpen met de prognoses en alles is nu ingediend."
"De deelname aan het programma heeft de ontwikkeling van ons bedrijf in een stroomversnelling gebracht. Dat is spannend, maar vooral heel leuk. Als de deal doorgaat, willen we het geld onder meer gebruiken om het abonnementsmodel verder op te zetten en ook voor de ontwikkeling van nieuwe blends."
"Voor dat laatste is veel onderzoek nodig. Er zijn nu chemiestudenten die voor ons onderzoeken of vitamine C zijn werking wel behoudt als je het toevoegt aan een koffieblend. Dat is superleuk en nuttig, maar voor de innovatie moet je echt bij een gecertificeerd laboratorium zijn. Dat we dat binnenkort waarschijnlijk gewoon kunnen financieren hadden we niet kunnen bedenken toen we een paar maanden geleden nog zelf cupjes zaten te vullen op onze studentenkamers.”